Het kunstprogramma van Drift Festival 2022

9 mei 2022

Bij Drift hebben we altijd de verdieping opgezocht, en vanaf dit jaar zijn we ook onze artistieke visie gaan uitdiepen. De komende twee jaar doen we dat in samenwerking met audiovisueel kunstenaar Boris Acket, en ga je op en rond het festival nieuwe experimenten in stage design, randprogrammering en kunst op het terrein tegenkomen.

Dat we het avontuur aangaan met Acket is geen toeval. Hij heeft samen met voormalig Drift-directeur Diede van Overbeek het audiovisuele kunstfestival Schemerlicht in Nijmegen opgezet, en je kunt de artistieke duizendpoot kennen van zijn installaties voor NXT Museum, De School, ADE, Wildeburg, Het HEM, Down The Rabbit Hole, Lowlands en nog heel veel meer. Hij is als producer overigens ook onderdeel van het Amsterdamse collectief De Lichting, waar hij één helft van Working Titles vormt. Zoals gezegd: een duizendpoot dus. 

“In de artistieke visie van Drift staat aarding, of aarde, centraal”, vertelt hij. “Drift onderscheid zich in mijn ogen door die aarding, het is gehecht aan haar locatie en stad. Zowel de Vasim als Nijmegen bepalen grotendeels het karakter van Drift, en een groot deel van het menselijke gevoel en de ongedwongenheid van Drift zijn ermee verbonden. Daarin zit ook de oorsprong van de organisatie overigens. Begonnen in het oude Doornroosje, vanuit het kraken, gekriekt in de graffiti en volwassen geworden op een verlaten industrieterrein. Drift beweegt zo vanuit aarding naar een nationaal en internationaal erkend festival – en niet andersom. Een anker dat de organisatie nuchter houdt en voor richting zorgt.”

Dat anker zorgt volgens Acket ook voor een natuurlijke rol voor de rauwe randjes en ruimte voor de lach. “Niet alles bij Drift is even serieus en niet alles is clean, perfect en geometrisch kloppend. Die rauwe rand en het DIY-gevoel mogen er zijn op het festival en dat komt precies door haar ligging.” In de artistieke visie van dit jaar komt het door Acket benoemde anker vooral naar voren door een nieuw soort experiment en speelsheid op het terrein. Zo gaan we in de stage designs veel meer werken met fysieke vormen en materialen, gaan we het experiment aan met audiovisuele performances én wordt er aan de hand van een theatrale dans-performance gezocht naar een andere manier van kijken naar dat wat alle bezoekers van Drift verbindt: de dans. 

“Ook wordt in één area een letterlijke ode gedaan aan de plek waar we te gast zijn: het NYMA-terrein. Allemaal andere manieren om het anker van Drift te laten terugkomen op het festivalterrein.” In samenwerking met scenograaf RAITO en kunstenaar Zalan Szazaks – die je kunt kennen van hun samenwerkingen op onder andere Horst en Dekmantel – gaan we een area vormgeven die je kunt zien als een eerbetoon de zeshoekige NYMA-toren. Acket: “Nu het terrein langzaam wordt overgenomen door de uitdijende stad, lijkt deze tijdelijke ‘kopie’ van de NYMA ook een extra nadruk te leggen op het verstrijken van de tijd in de stad.

Zoals we eerder al aanstipten gaat theatrale dans een bijzonder debuut maken dit jaar. Daarvoor gaan we de samenwerking aan met theatercollectief ARK, van Connor Schumacher. Het collectief onderzoekt en analyseert op een speelse manier hoe mensen dansen op raves en incorporeert dat  op een speelse manier tot een nieuw soort ‘fysieke cultuur’. Klinkt wat vaag wellicht, maar wacht maar tot je het in actie ziet.

“Op Amsterdam Dance Event werkte ARK al samen met Spielraum”, aldus Acket. “En op Drift ga je drie van deze performances terugzien in de Vasim-tent, waarvan ook het ontwerp aangepast wordt om er een echte raveplek van te maken, met krachtige lasers, bewegende strobes en een enorme catwalk-verhoging in het midden waar de performances zullen plaatsvinden. In de herfst wordt de samenwerking met ARK uitgebreid naar een area waar we veel gaan doen met visuals en projectie.”

Up next, de Spinnerij, die we samen met Lumus Instruments onder handen nemen. Lumus Instruments kun je kennen van hun Contrarium-installatie in de Amsterdamse club Lofi. “Daarmee brengen ze de samenkomst van licht en geluid naar een totaal nieuw niveau, met volledig eigen hardware en software interpreteren ze verschillende frequenties en ritmes in een totaal ander perspectief.” De samenwerking gaat op Herfstdrift tot een climax komen. Op Drift Festival kan je vast een voorproefje verwachten.

Twee area’s komen tot stand in samenwerking met Elsemarijn Bruijs en Boris Acket zelf: Dansbär en de Elektrabel. Elsemarijn Bruijs is een kunstenaar die veel werkt met speciale materiaalsoorten en veranderingen van ruimte. Acket: “Elsemarijn heeft een hybride praktijk als beeldend kunstenaar en ruimtelijk ontwerper. Haar werk was onder andere te zien op Down The Rabbit Hole festival, Torrence Art, Museum LAX, Van Eesterenmuseum, Art Rotterdam, Kunsthal KAde en het Van Gogh museum. Er zijn twee kinetische windwerken uitgekomen die het prachtig zullen doen in de zon en het lange daglicht tijdens het festival. In de herfst krijgen deze area’s een geheel nieuw karakter. Bij Dansbär komt een enorm doek aan een cirkelvormig staalwerk te hangen, en de Elektrabel zal worden gesierd door een installatie met maar liefst 500 grote zilveren vlaggen die dansen in de wind en ‘s avonds een bijzondere relatie aangaan met het licht dat op ze schijnt.”

Het artistiek programma markeert een nieuwe richting na een afwezigheid van 3 jaar. Een nieuw begin naar komende jaren toe. Nieuwe ontwikkelingen om met jullie te delen en om weer samen te komen komende jaren;  iedere keer in een andere hoedanigheid, een andere vorm, een andere samenstelling. Bijzondere taferelen gegarandeerd dus. En we kunnen niet wachten om je voor te stellen aan al dit moois.

Boris Acket

Elsemarijn Bruys

Lumus Instruments

Raito Scenography

Stichting ARK – Connor Schumacher

Zalán Szakács

Ons kunstprogramma check je op Drift Festival 2022. Kaarten zijn uitverkocht.

Deel dit artikel: