Beats, betonnen pilaren, de dampende dansvloer, flitsende strobos, schuilen voor de snijdende herfstkou of de felle lentezon, urenlang gesprekken voeren over alles en niets en vooral genadeloos hard dansen – allemaal onder die iconische bogen. Na vier lange jaren is het Drift-oerpodium back in business: onze Vasim is terug!
Het voelt eeuwen geleden en als de dag van gister dat we voor het eerst door de poort van onze geliefde cultuurspinnerij fietsten. Ons eigen warehouse van 1200 vierkante meter, met 11 meter hoge wanden waar het karakter van af druipt. De droom van elke organisator.
Toen we in 2011 ons eerste festival in de Vasim gaven, wisten we meteen dat het dikke mik was. “De Vasim was, en is, de meest iconische warehouse van de stad. En destijds de enige waar je legaal een feest kon geven”, vertelt Drift-oprichter Brent Roozendaal. “In Nijmegen kon je nergens dichter bij dat authentieke, industriële ravegevoel te komen. Dat harde contrast tussen binnen en buiten is eigenlijk nog steeds uniek, want er zijn maar weinig festivals die een club (de Garage, red.) én een oude fabriekshal vol kunnen pompen met muziek.”
“De hoge plafonds zorgen er wel voor dat de Vasim wat moeilijk te temmen was, zeker in het begin”
Brent Roozendaal, oprichter Drift
Die hal werd in 1948 opgetrokken uit de Waalklei als uitbreiding van de NYMA. En waar er tegenwoordig loeistrakke sets gesponnen worden, was het tot eind jaren zestig kunstzijde wat de klok sloeg in de Vasim. Het spinnen van die zijde was geen fris werkje, en dat zie je terug in het gebouw. Aan de hoogte, maar ook die twee iconische grijze schoorstenen die over de stad uitkijken en voor de hoognodige ventilatie moesten zorgen. “De hoge plafonds zorgen er wel voor dat de Vasim wat moeilijk te temmen was, zeker in het begin”, lacht Brent. “Het was nogal een akoestische puzzel waarbij we allerlei opzetten hebben geprobeerd. Maar nu, na de renovatie, is het geluid echt top.”
Sinds die allereerste keer in mei van 2011 hebben we een hoop herinneringen gemaakt in de Vasim. Overal rook, lange zonnestralen die door de ramen vallen en een kettingzaagkakafonie die op pas synchroon valt zodra je de dansvloer op loopt. Betoverende diepzeesets van Dozzy, die ene legendarische all-nighter met DVS1, Ben Klock die de tent zo vol draaide dat er met geen mogelijkheid mensen meer bij konden, DJ Bone die er naar eigen zeggen zijn allerbeste set ooit draaide. Maar ook al die onvergetelijke afters, de handtekeningenactie voor het behoud van de Vasim als cultuurplek, en de moeders van Drift-oprichters Brent en Diede die met ronkende techno op de achtergrond pannenkoeken stonden te bakken. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Nieuwe jas, zelfde charme
De afgelopen jaren was het stil in de Vasim, die samen met de rest van NYMA-terrein future proof is gemaakt. En dat ga je merken deze lente. De architecten hebben behouden wat er behouden moest blijven: de schoon- en rauwheid zijn gebleven, maar de faciliteiten zijn een heel stuk beter geworden. En dat geldt dus ook voor het geluid. Afgelopen jaar kon je al een klein proefje nemen van die Vasim nieuwe stijl toen je de Garage binnenliep tijdens Herfstdrift. Dat was vóór 2020 nog een ongepolijst hol, maar in november al een even rauwe als mooie betonnen clubruimte.
Op zaterdag 10 juni maak je pas echt kennis met de Vasim 2.0. En om het te vieren hebben we een retestrak menu vol net zo vooruitstrevende als harde geluiden voor je klaar staan. Lokale heldin Feryne komt het bal openen, de Detroitse legendes van Ectomorph nemen een bijzondere analoge setup mee voor een portie knisperende electro en techno, en Lena Willekens gaat hyperdansbare geluidskunstwerken voor je weven. Shipwrec’s Plant43 is er voor een live-excursie onder hoogspanning, levende legende DJ Stingray 313 voor bijna twee uur vol electro-madness, en om het af te toppen sluiten we af met de onnavolgbare rauwheid van Identified Patient.
Kom de heropening beleven, en scoor je tickets via de ticketshop.